خواص و مضرات جگر گوسفندی

خواص و مضرات جگر گوسفندی

جگر گوسفند یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای گوسفندی است که در کشور ما طرفداران بیشماری دارد. این بخش خوشمره و محبوب گوسفند که در واقع همان کبد گوسفندی است خواص زیادی دارد و میتوان آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل و پر انرژی به حساب آورد.

کباب جگر هنوز هم یکی از مهمترین غذاها در رستوران های ایرانی است. در این مطلب شما را با تمام خواص و مضرات این غذای خوشمزه و پرخاصیت آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

خواص و مضرات جگر گوسفندی

مهمترین خواص جگر گوسفندی:

  • حاوی ویتامین های حیاتی یعنی ویتامین های A،E ، D و ویتامین های گروه B مانند B1,B2,B6,B12
  • دارای املاح مهم و مفید برای بدن مانند آهن، اسید فولیک و روی و پروتئین
  • چربی جگر سیاه گوسفندی کم بوده و تقریبا نصف چربی گوشت قرمز است.
  • خوردن جگر گوسفند برای اغلب افراد مخصوصا برای افرادی که به کم خونی یا فقر آهن بسیار مفید است. این افراد برای رفع کم خونی خود میتوانند هفته ای دو مرتبه جگر گوسفندی را در وعده های غذایی خود داشته باشند. البته مصرف جگر سیاه گوسفندی را به افراد دارای کلسترول بالا به هیچ وجه توصیه نمی کنیم.

خواص و مضرات جگر گوسفندی

خواص جگر سفید گوسفندی:

جگر سفید گوسفند در واقع همان ریه یا شش گوسفند است که حاوی پروتئین های مفید بسیاری است. این پروتئین ها برای رشد بدن و عضلات بسیار مفید هستند. جگر سفید نسبت به جگر سیاه چربی، ارزش غذایی، کالری و انرژی کمتری دارد.   

مزایای مصرف جگر سیاه گوسفندی:

  • درمان کم خونی با جگر سیاه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه آهن و ویتامین B12
  • حاوی ویتامین A و مفید برای درمان و پیشگیری از خشکی پوست، خشکی چشم و شب کوری
  • مفید برای رشد کودکان به علت دارا بودن روی
  • سرشار از ویتامین های E و D و مفید برای درمان پوکی استخوان و رشد استخوان ها

خواص و مضرات جگر گوسفندی

مضرات مصرف جگر گوسفندی:

هر چند جگر سیاه گوسفندی خواص زیادی دارد اما باید در مصرف آن دقت کافی را داشته باشید. مصرف بیش از حد جگر میزان جذب کلسترول را افزایش داده و ممکن است موجب ابتلای شخص به کلسترول بالا شود.

مصرف زیادی جگر سیاه ممکن است موجب تجمع آهن در بافت کبد و کلیه و آسیب های ناشی از آن شود.

آقایان در مورد مصرف جگر باید بیشتر محتاط باشند زیرا مصرف بیش از حد آن میتواند موجب بالا رفتن موسیستئین در بدن مردان شده و آنها را در خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی قرار دهد.

نحوه تشخیص جگر سیاه سالم:

جگر گوسفندان و بره های جوان سالم تر از جگر گوسفندان پیر است زیرا جگر محل اصلی سوخت و ساز بدن و تصفیه خون از سموم، داروها و مواد شیمیایی بوده و در نتیجه جگر گوسفندان پیرتر حاوی سموم بیشتری است.

در صورت مشاهده کسیت هایی بر روی جگر از مصرف آن خودداری کنید.

خوردن جگر برای کودکان زیر یک سال خطرناک بوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مصرف هفتگی۹۰ گرم جگر برای دانش آموزان و افراد کم خون بسیار مفید است.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *