همه خواص پنیر بز

همه خواص پنیر بز

پنیر بز یکی از فرآورده های ارزشمند این دام است که خواص بسیار زیادی دارد. از مهم ترین خواص پنیر بز میتوان به کمک به حفظ عضلات، افزایش استحکام استخوان‌ها، هضم آسان تر غذا و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف اشاره کرد. در این مطلب شما را با همه خواص پنیر بز و تفاوت آن با پنیر گاو و پنیر گوسفندی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

تفاوت پنیر بز با پنیر گاو

پنیر بز به راحتی هضم می شود و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید زیادی است. این پنیر نسبت به پنیر گاو چربی کمتری داشته و دارای اسیدهای چرب با رنجیره کوتاه است که همین مساله هضم آن را برای دستگاه گوارش آسان می سازد.

پنیر گاو از اسیدهای چرب اشباع شده با زنجیره بلند ساخته شده و به همین دلیل چرب تر و دیر هضم تر است. خوردن بیش از حد پنیر گاو کلسترول خون را افزایش می دهد اما پنیر بز به دلیل چربی پایین، کالری کمتری و آب بیشتر به آسانی هضم می شود.

همه خواص پنیر بز

پنیز بز حاوی درصد بالایی از پروتئین ها و اسیدهای آمینه ضروری بدن است و مصرف آن میتواند به عضله سازی بدن ما کمک کند. مصرف این پنیر برای حفظ بافت عضلانی بدن بسیار مفید است.

گیاهخواران میتوانند از پنیر بز به جای گوشت قرمز یا ماهی استفاده کنند تا پروتئین لازم بدنشان تامین شود.

جالب است بدانید که ۲۰ درصد پنیر بز پروتئین بوده و در نتیجه برای عضله سازی بسیار مفید است. به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران به شدت توصیه می شود.

به یاد داشته باشید هر شخص روزانه تنها به ۸۳ گرم پروتئین نیاز دارد بنابراین در مصرف این ماده غذایی با ارزش نیز نباید افراط کرد.

همه خواص پنیر بز

دیگر فواید پنیر بز

  • کمک به بدن برای جذب ویتامنی های با ارزش A و B
  • حاوی درصد بالایی از زینک (روی) و سلنیوم که برای حفظ ایمنی بدن در برابر بیماری ها ضروری هستند.
  • پنیر بز نیز مانند سایر پنیرها از تخمیر شیر بدست می آید و به همین دلیل به حفاظت از باکتری های مفید روده کمک میکند. این باکتری های مفید نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.
  • برای جذب کلسیم باید حتما آن را در کنار ویتامین D مصرف کرد. هر چند در پنیر بز مقدار کمی ویتامین D وجود دارد اما این مقدار برای جذب کلسیم مجود در پنیر بز کافی نیست. بنابراین بهتر است پنیز بز را همراه با منابع حاوی ویتامین D مصرف کنید تا کلسیم پنیر جذب بدن شود.
  • پنیر بز حاوی مقدار زیادی کلسیم می باشد که ماده بسیار مفیدی برا حفاظت از استخوان ها و دندان هاست. پنیز بز حاوی ۱ تا ۲ گرم کلسیم می باشد.
  • این پنیز حاوی مقدار قابل توجهی فسفر نیز می باشد که برای محافظت از استخوان ها و ترمیم بافت ها یک ماده ضروری است.

همه خواص پنیر بز

به طور کلی همه افراد روزانه باید ۱ گرم عنصر کلسیم را دریافت کنند. برای سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد مبتلا به پوکی استخوان این رقم حداقل باید ۱٫۲ گرم باشد.

مصرف پنیر بز به همه گروههای سنی توصیه می شود زیرا این پنیر از تخمیر شیر بدست می آید و مانند پروبیوتیک ها میتواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ باکتری های ضروری روده مفید باشد.

پنیر بز حاوی درصد بالایی از مواد و عناصر معدنی با ارزش مانند کلسیم، فسفر و ویتامین های مختلف است و با توجه به درصد چربی پایینش میتواند به عنوان غذایی ثابت در رژیم غذایی همه افراد قرار بگیرد. این ماده غذایی با ارزش را میتوان در کنار سالادها و پاستاها و همراه با نان سرو کرد.

خوردن روزانه ۳۰ گرم پنیز بز برای افراد معمولی توصیه می شود. توصیه می شود همه افراد مخصوصا خانم های باردار در صورتی از پنیز بز استفاده کنند که از شیر بز پاستوریزه تهیه شده باشد زیرا شیرهای غیر پاستوریزه خطر بیماری مالت را برای مصرف کننده به دنبال دارند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *