گوشت گوسفند بخوریم یا گوشت گوساله؟

گوشت گوسفند بخوریم یا گوشت گوساله؟

گوشت گوسفند و گوشت گوساله دو تا از مهمترین منابع گوشتی ما هستند که در سراسر جهان برای طبخ غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این دو نوع گوشت ارزش پروتئینی بسیار بالایی داشته و خوردن آنها به دلیل خواص ارزشمندشان به همه گروههای سنی توصیه می شود. در کشور ما گوشت گوسفند گران ترین و محبوب ترین گوشت موجود در بازار است که تفاوت های بارزی با گوشت گاو دارد. در ادامه ویژگی های این دو گوشت را با هم مقایسه کرده ایم. با ما همراه باشید.

گوشت گوسفند بخوریم یا گوشت گوساله؟

بررسی تفاوت های گوشت گوسفند و گوشت گوساله

  • رنگ گوشت

گوشت گوساله و گاو قرمز پررنگ است در حالیکه رنگ گوشت گوسفندی روشن تر است.

  • بافت گوشت

گوشت گوسفندی بافتی نرم و لطیف دارد و به همین دلیل برای طبخ انواع خورش ها و غذاهای ایرانی بهترین انتخاب است. این گوشت خوشمره طعم و بوی فوق العاده ای داشته و با انواع مزاج ها سازگاری دارد. هضم گوشت گوسفندی از گوشت گاو راحت تر است زیرا گوشت گوساله حجیم و عضلانی بوده و به همین دلیل سفت تر است. گوشت گوسفندی نسبت به گوشت گاو چربی کمتری داشته و رنگ بسیار زیبایی به غذا می دهد.

گوشت گوسفند بخوریم یا گوشت گوساله؟

  • گوشت گوسفند سرشار از مواد غذایی با ارزشی چون آهن و اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است که به عنوان خوشمزه ترین و تردترین گوشت قرمز شناخته می شود.
  • گوشت گوسفندی حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی با ارزش مانند کلسیم و آهن می باشد. این گوشت میزان دارای میزان زیادی از ویتامین های B و بخصوص B12 است. گوشت گوسفند یک منبع غذایی با ارزش برای افراد مبتلا به کم خونی است که خوردن آن به همه گروههای سنی مخصوصا به خانم ها و پسران نوجوان توصیه می شود. بهتر است این افراد روزانه ۶۰ تا ۱۵۰ گرم گوشت گوسفندی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
  • خوردن گوشت گوسفند به سالمندان و کودکان لاغر نیز به شدت توصیه می شود. مصرف این گوشت خوشمزه و پرخواص برای کودکانی که رشد کافی نداشته اند نیز بسیار مفید است.

گوشت گوسفند بخوریم یا گوشت گوساله؟

  • برخی از افراد به دلیل باروهای غلطی مانند وجود مقدار زیادی تر گلیسیرید و کلسترول در گوشت گوسفند از خوردن این گوشت مفید و ارزشمند امتناع میکنند اما بهتر است بدانید که حذف کامل این گوشت مفید از برنامه غذایی یک اشتباه محض است. حذف گوشت از سبد غذایی موجب فقر کلسترول در بدنشده که این مساله ممکن است آنزیم کلسترول را با صورت غیر طبیعی فعال کند. بنابراین ممکن نتیجه معکوس شده و فرد دچار کلسترول بالای خون شود.
  • چربی بافت های داخلی و بیرونی گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو یبشتر است بنابراین افرادی که دچار چاقی، چربی‌خون و فشارخون بالا هستند بهتر است در مصرف این گوشت محتاط باشند. خورن گوشت گوسفند برای افرادی که دچار چربی خون از نوع کلسترول (نه تری گلیسیرید) هستند چندان توصیه نمی شود.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *